"And Then There Were None" - Agatha Christie w wydaniu BBC One

21:15:00


Na początek dwa ważne pytania:
1. Znasz Agathe Christie?
2. Lubisz dobre kino?
Jeśli na oba pytania odpowiedź brzmi TAK, to trafiłeś w dobre miejsce.

Agatha Christie, chyba każdy słyszał chociaż kiedyś to nazwisko. Urodzona 15 września 1890 roku w Torquay, zmarła 12 stycznia 1976 roku w Wallingford. Najbardziej znana na świecie pisarka kryminałów oraz najlepiej sprzedająca się autorka wszech czasów. Wydała ponad 90 powieści i sztuk teatralnych. Charakterystyczną cechą było to, że akcja jej utworów toczyła się głównie w zamkniętych pomieszczeniach, a mordercą mógł być tylko jeden z mieszkańców. Wniosła wiele nowych rozwiązań do tradycyjnej sztuki pisania kryminałów. W 1971 roku otrzymała Order Imperium Brytyjskiego. 


W 1939 roku napisała książkę pod tytułem Ten Little Niggers (Dziesięciu małych Murzynków), ale w 1940 roku książka została wydana ponownie pod tytułem And Then There Were None (I nie było już nikogo). Oba tytuły pochodzą z dość popularnej w Anglii wyliczanki z czasów dzieciństwa autorki. Brzmi ona tak:
 
Raz dziesięciu żołnierzyków pyszny obiad zajadało.
Nagle jeden się zakrztusił – i dziewięciu pozostało.
Tych dziewięciu żołnierzyków tak wieczorem balowało,
Że aż rano jeden zaspał – ośmiu tylko pozostało.
Ośmiu dziarskich żołnierzyków po Devonie wędrowało.
Jeden zostać chciał na zawsze... No i właśnie tak się stało.
Siedmiu żołnierzyków zimą do kominka drwa rąbało.
Jeden zaciął się siekierą – sześciu tylko pozostało.
Pszczoła ukłuła jednego – i tylko w piątkę zostali.
Pięciu sprytnych żołnierzyków w prawie robić chce karierę.
Jeden już przymierzył togę – i zostało tylko czterech.
Czterech dzielnych żołnierzyków raz po morzu żeglowało.
Gdy wychynął śledź czerwony, zjadł jednego – trzech zostało.
Trójka miłych żołnierzyków Zoo sobie raz zwiedzała.
Gdy jednego ścisnął niedźwiedź, dwójka tylko pozostała.
Dwóch się w słonku wygrzewało pod błękitnym czystym niebem,
Ale słońce tak przypiekło, że pozostał tylko jeden.
A ten jeden, ten ostatni, tak się przejął dolą srogą,
Że aż z żalu się powiesił i nie było już nikogo. 


Powieść zyskała ogromną popularność na świecie i tak jak dużo innych utworów Brytyjki została wielokrotnie zekranizowana. W ubiegłym roku BBC One podjęło się ekranizacji tej powieści. Moim zdaniem stworzyli miniserial na najwyższym poziomie, powstało wiele filmów, na podstawie tego dzieła, ale żaden nie był, aż tak dokładnie odwzorowany. To wielki atut tej produkcji, wszystko jest niemalże identycznie jak w książce, jeśli nie takie samo. Drugim atutem tego serialu jest oczywiście doskonała gra aktorska.

 Toby Stephens

  Burn Gorman

 Maeve Dermody

 Noah Taylor

 Sam Neill

Miranda Richardson

 Douglas Booth

 Aidan Turner

 
Charles Dance

 
Anna Maxwell Martin


To poza osobami występującymi we wspominaniach pełna obsada miniserialu. W większości są to znani aktorzy brytyjscy. Charles Dance zagrał wiele świetnych ról, lecz mi najbardziej znany z Gry o Tron, gdzie wcielił się w postać Lorda Tywina Lannistera. Sam Neill znany z seriali takich jak Dynastia Tudorów, Peaky Blinders, czy Alcatraz. Miranda Richardson m.in. znana z roli Rity Skeeter w filmach o Harrym Potterze. Aidan Turner zagrał we wszystkich częściach Hobbita, jako Kíli. A Toby Stephens to przede wszystkim Kapitan Flint w serialu "Black Sails".


Serial składa się z trzech 55 minutowych odcinków, w których tak jak w książce, w dziwnych i nie wyjaśnionych okolicznościach po kolei giną bohaterowie. Wszystko ma miejsce na prywatnej wyspie, na którą każdą z postaci, poza lokajami, zapraszają nijacy Państwo Owen. Bohaterowie nie znają się nawzajem, jedynymi rzeczami, które ich łączą są znajomość Pani, bądź Pana Owen oraz fakt, iż każdy z nich ma na swoim sumieniu morderstwo. 


Więcej zdradzać nie chcę, bo nie warto psuć napięcia i klimatu panującego podczas niecałych 3 godzin serialu. Jeśli chodzi o wnioski i końcową opinię to gra aktorska wybitna, widać profesjonalizm i klasę aktorów. Sceneria i klimat - świetne, nie ma strachu, ale panująca groza, mrok, wszystko dokładnie tak jak sobie wyobrażałem czytając kilka lat temu książkę. Bardzo polecam, warto poświęcić te trzy godziny i zobaczyć produkcję z wyższej półki. Moja ocena to 9/10. Jeden punkt odejmuje za zakończenie, ponieważ to jedyny minus serialu, przebieg wydarzeń i zgony powinny zostać bardziej wyjaśnione i opowiedziane jako puenta, tego tu trochę zabrakło. Dla zainteresowanych bardziej szczegółowym wyjaśnieniem, zapraszam do kontaktu - podeślę fragment z książki w którym wszystko zostaje wyjaśnione w liście. Głównie dla tych, którzy nie czytali książki, warto doczytać to czego zabrakło od BBC. Gorąco polecam!



Mam nadzieję, że mój post się spodobał, jeśli tak to byłbym wdzięczny za komentarz. 

Kolejny serial już wkrótce!

Zapraszam na stronę na facebooku: https://www.facebook.com/serialowyguru?ref=hl






28 komentarze

  1. Ciekawa fabuła. A czy można ten serial oglądać za darmo online ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Suuper się zapowiada. Mam nadzieję, że jeszcze nie było zbyt wielu odcinków, bo mogę zniknąć na tydzień :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nawet nia miałam pojęcia o istnieniu tego serialu, a zapowiada się ciekawie :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam takie klimaty ;)
    Swoją drogą Turnera (tego z Hobbita) chyba w życiu bym nie poznała ;)
    No ale wiadomo, inaczej się wygląda jako krasnolud (choć powinnien być jednak bardziej krasnoludzki, a wyglądał jak... dopiero dziecko krasnoludzkiem) a inaczej jak zwykły śmiertelnik :P

    A fabuła dość ciekawa - zwłaszcza fragment o tym, że wszyscy mają już na koncie morderstwo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię seriale realizowane przez BBC, ten też zapowiada się ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam, ze nie slyszalam o tym serialu, ale zacheciles mnie! Na pewno obejrze :)

    OdpowiedzUsuń
  7. O to coś dla mnie. Jest Agatha Christie i jest kostiumowo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem teraz, czy zacząć od książki czy od serialu jednak.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Oo! Poczułam się mile zaskoczona! Zdecydowanie muszę obejrzeć :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Opisałeś ten serial w bardzo intrygujący sposób :) ale chyba najpierw sięgnę do książki

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie obejrzę 😃 mam ochotę na dobry kryminał

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam tą książkę! Bardzo mi się spodobała, więc film pewnie też :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiada się bardzo ciekawie :) Agathy Christie znam tylko "pułapkę na myszy" i naprawdę bardzo mi się podobała. wystawiali ją w Teatrze Słowackiego w Krakowie

    OdpowiedzUsuń
  15. tak i tak.
    zachęcona!
    tym bardziej, że ACh tylko czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja uwielbiam ten serial. Ale generalnie lubię Agathę Christie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja uwielbiam ten serial. Ale generalnie lubię Agathę Christie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam Agathę Christie! Wprawdzie "Dziesięciu Murzynków" to jedna z najmniej lubianych przeze mnie książek tej autorki (jak dla mnie za bardzo różni się od "typowych" historii Christie), ale serial zapowiada się bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto, chociażby ze względu na obsadę :)

      Usuń
  19. Kiedyś zaczęłam czytać tę książkę, niestety okazało się, że nie mam cierpliwości do Agaty, ale jeszcze kiedyś do niej zajrzę. Serial obejrzę na pewno!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak jak wyżej napisałem: Zdecydowanie warto, chociażby ze względu na obsadę :)

      Usuń
  20. Czytałam książkę. Jest zajefajna.
    Film z wielką chęcią bym obejrzała :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam taki klimat w serialach, więc na pewno po niego sięgnę! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. 40 year-old Data Coordiator Abdul Babonau, hailing from Quesnel enjoys watching movies like Blood River and Model building. Took a trip to Strasbourg – Grande île and drives a Ford GT40. anonimowy

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za komentarz, mam nadzieję że wrócisz :)

Grodzicki Filip. Obsługiwane przez usługę Blogger.

Popularne Posty

Dzieje się na Facebooku

src="//zblogowani.pl/code/125x125/black/335429/btn.png" alt="zBLOGowani.pl">